poniedziałek, 13 października 2014

Wyzwania dzień pierwszy: Najpiękniejsze słowa


ranking słów

Po raz drugi postanowiłam podjąć wyzwanie Uli z bloga Sen Mai. Tym razem będzie to wyzwanie blogowe. Przez pięć dni będę zamieszczać posty na zadane przez Ulę tematy. 
Ich lista wygląda następująco:



Bardzo ucieszył mnie pierwszy temat, gdyż języki, zarówno ojczysty jak i obce, to jedna z moich pasji. Jak chyba większość osób z wykształceniem filologicznym fascynuję się słowem pisanym i mówionym, i mogę również śmiało stwierdzić, iż "zbieram" słowa. Gdy któreś mnie zaciekawi, szczególnie mi się spodoba, lub po prostu wpadnie w ucho, to staram się je zapamiętać, zapisać. W ten sposób trafia ono do mojej prywatnej kolekcji. Za najpiękniejszy język świata uważam język polski. Jego brzmienie, bogactwo leksykalne i złożoność form gramatycznych jest niesamowite. Na drugim miejscu plasuje się u mnie język włoski, a na trzecim... (od niedawna) niemiecki, uważany przez wielu za język twardy i nieprzyjemny dla ucha. Lubię również łacinę i żałuję, że nigdy nie uczyłam się klasycznej greki. O językach mogłabym pisać i pisać...
A oto moja (skrócona) lista najpiękniejszych słów. Kolejność przypadkowa.

1. jutrzenka - genialne słowo, ma w sobie coś lekkiego, jasnego i ulotnego

2. neshika - (j. hebrajski) oznacza pocałunek, całus, i kojarzy mi się z czymś słodkim

3. joaninha - (j. portugalski) biedronka  

4. yakamoz - (j. turecki) "odbicie księżyca na powierzchni wody", to słowo wygrało swego czasu plebiscyt na najpiękniejsze słowo świata

5. mama - jeśli słowo może być ikoną, to mama na to miano bez wątpienia zasługuje; to słowo o ogromnym ładunku emocjonalnym, niesamowite, że tak podobnie brzmi w wielu tak rożnych językach

6. Fernweh - (j. niemiecki) nieprzetłumaczalne jednym słowem, oznacza tęsknotę za czymś dalekim, nieznanym, pragnienie podróży, bycia gdzieś indziej

7. malandrino - (j. włoski) łajdak, łotr, oszust, osoba nieuczciwa, kombinator; znaczenie negatywne ale jak ładnie i niewinnie brzmi...

8. delicious - (j. angielski) przepyszny, wyśmienity, niezwykle smaczny; już jak widzę to słowo to mam ochotę na coś dobrego

9. soledad - (j. hiszpański) samotność

10. тоска [toska] - (j. rosyjski) nieprzetłumaczalne dosłownie, oznacza niepokój duszy, tęsknotę nie wiadomo za czym

11. dépaysement - (j. francuski) wiem, że ma więcej znaczeń, lecz podoba mi się to nawiązujące do poczucia wyobcowania i osamotnienia w obcym kraju

12. duende - (j. hiszpański) jedno z najpiękniejszych i, ze względu na złożone znaczenie, najtrudniejszych do przetłumaczenia słów; oznacza metafizyczne przeżycia będące wynikiem obcowania ze sztuką (np. muzyką flamenco), nacechowane jednak nie euforią, lecz smutkiem i melancholią, świadomością ulotności życia i nieuchronności śmierci, jak powiedział Garcia Lorca: "tajemnicza siła, która każdy czuje, lecz żaden filozof nie jest w stanie jej opisać". Inne znaczenie tego słowa to "elf", "goblin" lub inna fantastyczna postać.

13. scintilla - (j. włoski) iskra żaru lub iskra w oku

14. pentito - (j. włoski) tłumaczone jako "skruszony", dosłownie "ten, który żałuje"; odnosi się do osób, które zerwały ze światem przestępczym, byłych członków mafii, którzy zaczęli współpracować z włoskim wymiarem sprawiedliwości

15. spleen - (j. angielski) funkcjonuje jako zapożyczenie również w języku polskim; dosłownie oznacza "śledziona", jednak odnosi się również do melancholijnego nastroju, chandry.

Lista długa, lecz mogłaby być jeszcze dłuższa, gdybym się nie opamiętała. Dodam jeszcze tylko, że bardzo fascynują mnie nazwy chorób, ich miłe dla ucha brzmienie tak bardzo odbiega od niemiłych skojarzeń, np. różyczka, bulimia, leucemia (z j. włoskiego "białaczka"), tuberculosis, itd.


Jeśli chcecie poznać inne listy najpiękniejszych słów, zajrzyjcie tutaj.

P. S.
Tym, których fascynuje tematyka lingwistyczna oraz różne aspekty tłumaczeń, polecam fantastyczną książkę "Gościnność słowa" autorstwa Jerzego Jarniewicza.

30 komentarzy:

  1. Moje ulubione to min. :fantazja, słowik, śnieżynka, słoneczko , butterfly. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawa interpretacja tematu :)

    Pozdrawiam!!!

    OdpowiedzUsuń
  3. Zaczytałam się, lista jest niezwykła.

    OdpowiedzUsuń
  4. Och, jaka wspaniała lista!
    Język polski jest cudowny. Mówię to ja, polonistka.
    Zupełnie nie pomyślałam, by przedstawić też inne języki. A przecież kocham brzmienie wielu wyrazów języka włoskiego i łacińskiego <3 Swoją drogą, Twój przykład z włoskim łotrem skojarzył mi się z jednym z polskich wyrazów: "machlojki" - gdybym nie miała pojęcia o znaczeniu, pomyślałabym pewnie, że to nazwa jakichś ślicznych kwiatów! A co do nazw chorób: kurczę, nawet "chlamydia" brzmi całkiem przyjemnie :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Haha, machlojki jako kwiaty - pasuje idealnie!!! zgadzam się, "chlamydia" też piękne słowo :))))

      Usuń
    2. He he, "machlojki" świetne, pewnie jeszcze wiele takich słów można by znaleźć w naszym pięknym języku :)

      Usuń
  5. Odpowiedzi
    1. Ładniej brzmi np. na końcu wiadomości niż "buziak", prawda? ;)

      Usuń
  6. WoW! Rewelacja!!! A Neshika bije rekordy wszelkie;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Wow, super post, prawdziwa skarbnica wiedzy u Ciebie, przypomniałaś mi słowo 'spleen', kojarzy mi się z piosenką Maanamu :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo mi się podoba twoja lista, nie dość że przemyślana i piękna i międzynarodowa!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. W zasadzie to często myślę o słowach :)

      Usuń
  9. Łał, ależ z Ciebie poliglotka ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Eeee tam, nie posługuję się biegle tymi wszystkimi językami, po prostu zbieram słowa :)

      Usuń
  10. Podobaa mi się ten pomysł z różnymi językami :) A malandrino faktycznie brzmi bardzo niewinnie :D

    OdpowiedzUsuń
  11. Rewelacyjna lista. Wielu z tych słów nie znałam, wiec post pouczający mocno :)
    Fajny blog i nazwa "REPUBLIKA KOLORÓW"rewelacyjna!! Pozdrawiam serdecznie i zapraszam do mnie po spora dawkę kolorów :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Straaasznie mi miło. Będę Cię odwiedzać na pewno! Juz po pierwszej wizycie bardzo mi się spodobało.

      Usuń

Będzie mi miło, jeśli zostawisz komentarz :)